Serenady w Konsulacie nie będzie – dlaczego? (cz.2)

7

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o decyzji podjętej przez Konsula Generalnego RP w Toronto Krzysztofa Grzelczyka, aby nie organizować odbywającej się co roku od 26 lat w Konsulacie “Letniej Serenady”, na której Salon Poezji, Muzyki i Teatru w Toronto zbiera środki na kolejne produkcje teatralne. Wyjańnienia w tej sprawie przedstawił wrozmowie ze mną konsul ds. polonijnych Andrzej Szydło.

W dniu publikacji “Gazety”, po lekturze mojego artykułu, konsul Krzysztof Grzelczyk przesłał mi następujący mejl:

Szanowna Pani Redaktor,

W nawiązaniu wywiadu opublikowanego w “Gazecie” z 18 maja br., a poświęconego niemożności zorganizowania w tym roku “Serenady” na terenie Konsulatu Generalnego RP w Toronto, przekazuję wyjaśnienia, które pozwolą czytelnikom poznać lepiej fakty i okoliczności związane z sytuacją.

Na podstawie przepisów obowiązujących wszystkie polskie placówki dyplomatyczne i konsularne na świecie, kierownik placówki odpowiada za zapewnienia na jej terenie bezpieczeństwa, a warunki bezpieczeństwa każdego urzędu są różne dlatego trudno porównywać jedną placówkę z innymi. Istota “Serenady” opiera się na jej otwartym charakterze, czyli na wydarzenie byli zapraszani wszyscy chętni, bez konieczności rejestracji, a wejście na teren placówki odbywało się całkowicie swobodnie. To sytuacja niespotykana w żadnym innym przedstawicielstwie dyplomatycznym nie tylko polskim, ale i każdego innego kraju.

Do wejścia na teren urzędu wymagana jest co najmniej rejestracja uczestników, jak to ma miejsce na przykład w cytowanej Ambasadzie RP w Ottawie. W przypadku “Serenady” nie jest możliwe. Nie trzeba tłumaczyć, że placówki dyplomatyczne są miejscami szczególnie narażonymi na wszelkiego rodzaju zagrożenia i jakie są tego powody. Dbałość o bezpieczeństwo na ich terenie jest zaś wyrazem troski nie tylko o personel w nich zatrudniony, lecz przede wszystkim o gości przebywających na jej terenie.

Taką opinię przedstawiłem Zarządowi Salonu Poezji, Muzyki i Teatru w Toronto na spotkaniu, które odbyło się w Konsulacie 18 kwietnia br. Uczestniczyły w nim zarówno pani Maria Nowotarska, jak i pani Agata Pilitowska. Jak mi się wydawało, uzgodniliśmy, że w zaistniałych okolicznościach brak jest możliwości organizacji tego wydarzenia na naszym terenie i ustaliliśmy współpracę w zakresie innych przedsięwzięć teatralnych, mających miejsce poza naszą placówką. Na przykład w tym roku z funduszy polonijnych Konsulatu został już między innymi dofinansowany spektakl poetycki “Piękno i dobro”, na motywach twórczości Zbigniewa Herberta. Ze zdziwieniem przyjąłem więc opublikowany w “Gazecie” list Zarządu, który wydaje się komentować nasze uzgodnienia w sposób niekorzystny dla Konsulatu, chociaż nie zaszły żadne nowe okoliczności. Przypomnę również, że Salon Poezji, Muzyki iTeatru w Toronto skorzysta w tym roku z dofinansowania działalności w wysokości 100 tysięcy złotych, przyznanej przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej w ramach funduszy na działania na rzecz

Polonii i Polaków za granicą.Chcę ponadto podkreślić, że Konsulat nie ma na celu uniemożliwienia organizacji imprez polonijnych. Wręcz przeciwnie na terenie placówki gościły m.in. koncerty fortepianowe, pokazy filmowe, czy spotkania autorskie, o których można się dowiedzieć na przykład z naszych mediów społecznościowych. We wszystkich przypadkach obowiązywała jednak rejestracja uczestników. Znacznie większa liczba wspieranych przez Konsulat imprez odbyła się z wielkim powodzeniem i dalej będzie się odbywać w innych lokalizacjach.

Z góry dziękuję za publikację powyższych wyjaśnień,

Krzysztof Grzelczyk Konsul

Generalny Konsulat Generalny RP w Toronto

•••

Miejmy nadzieję, że jest to tymczasowa zmiana i za rok wszystko będzie jak dawniej.

Małgorzata P. Bonikowska

Poleć:

O Autorze:

Malgorzata P. Bonikowska

Dziennikarka, publicystka, anglistka (doktor językoznawstwa), nauczycielka, autorka książek, działaczka społeczna, współtwórca i redaktor naczelny www.gazetagazeta.com. Kocha pisanie, przyrodę i ludzi.

7 Comments

  1. Co wojewoda moze wiedziec o kulturze ,
    co Pis obchodzi teatr , piekna polszczyzna. Wazne ze beda kielbasy i bedzie ludowa muzyka. To wystarcza . Na szczescie nie wszystkim .

  2. Dlaczego moga byc inne imprezy , na przyklad wianki , a teatr z ktorego powinnismy byc dumni ma zakaz. To bardzo zla i dziwna decyzja . Oburzajaca .

  3. W pewnym stopniu sie zgadzam, poniewaz bezpieczenstwo na imprezach zorganizowanych z wielka iloscia ludzi jest celem terrorystow i innych osob badz grup. Codziennie slyszymy w wiadomosciach ile przestepstw ma miejsce, zgroza, kazdego dnia jest coraz gorzej. Niemniej jednak sa pewne tradycje i mozna je zachowac majac do dyspozycji security co wiaze sie rowniez z kosztami. Nie mam mozliwosci uczestniczenia w iprezach organizowanych na Terenie Toronto(GTA) poniewaz mieszkam 600 km od Toronto. Czuje sie Polka i zawsze moje korzenie beda w Polsce, to moja ojczyzna i zawsze jest mi bliska.

  4. W Warszawie Sejm jest jak oblężona twierdza. Taki mamy rząd – wszystkiego się boi. Nigdy wcześniej tego nie było.

  5. Agnieszka P. on

    Nie rozumiem jak można tę imprezę odwołać bez próby zmiany formuły, czyli jak jest tak strasznie niebezpiecznie (to jakaś urojona bzdura, ale załóżmy), to dlaczego nie wprowadzić możliwości rejestracji gości tak jak jest to w innych imprezach, np. zliżającej się imprezie Canadian Polish Chamber of Commerce? Przecież gdyby chcieli to by to zmodyfikowali i po krzyku. Widać ewenidentny brak dobrej woli… Bardzo to przykre. Po tylu latach

  6. agata pilitowska on

    Szanowna Redakcjo, chcielibysmy w imieniu Zarzadu teatru wyjasnic , ze po spotkaniu z Panem Konsulem w sprawie Serenady 2018 i braku mozliwosci jej zorganizowania ze wzgledow na bezpieczenstwo musielismy wyslac komunikat do naszych widzow , ktorzy w poprzednich latach przyjezdzali nawet z Pitsburga, London, czy Orchard Lake . Przypomnijmy rowniez , ze podczas spotkania zasugerowalismy mozliwosc ( tak bylo z Serenada po 11 wrzesnia 2001 r.) sporzadzenia listy naszych gosci . Pragniemy podkreslic, ze fundusze , ktore gromadzilismy dzieki Serenadzie dawaly nam mozliwosc wsparcia finansowego produkcji teatralnych ( w ubieglym roku “Gorace Fajerwerki” w kwietniu br. “Zbigniew Herbert-Piekno i Dobro”). Wsparcie finansowe jakie otrzymuje nasz teatr od wielu lat z Senatu RP w wyniku konkursu ,( w tym roku 94.000 zlotych) jest przeznaczone tylko i wylaczenie na prezentowanie spektakli Salonu poza Toronto, w swiecie. Taka jest umowa z Senatem , z ktorej musimy sie bardzo skrupulatnie rozliczac przekazujac pieniadze tylko i wylacznie na koszty podrozy i techniki. Pomoc Senatu nie obejmuje nowych spektakli , nowych produkcji, ani zadnych wynagrodzen dla aktorow.W ubieglym roku nasz teatr zagral 19 spektakli wyjazdowych , m.in. w Chicago, Warszawie, Krakowie, Konstancinie, Paryzu, Londynie , Wilnie, Miami, Filadelfii …… Byly to nastepujace tytuly: “Helena, rzecz o Modrzejewskiej”, ” Opowiesci Poli Negri”, “Dobry wieczor Monsieur Chopin”, “Nie boj sie kochac” wg. Ks Jana Twardowskiego ,”Tamara L.” o Tamarze Lepickiej i “Promieniowanie” o Marii Sklodowskiej Curie. Od wielu lat spelniamy nasza misje promocji polskiej kultury i Polski za granica , promocje jezyka polskiego, misje artystyczna i edukacyjna . Ogromnie nas cieszy obecnosc na przedstawieniach mlodziezy ( szkol z Wimbledon, Oxfordu, Sterling Heights) jestesmy pochloniete praca i pasja . Dzieki tlumaczeniom ukazujacym sie nad scena, gramy nie tylko dla publicznosci polskojezycznej. Nasz teatr wystepowal w Atenach, Lyonie, Sao Paulo, Lizbonie, Bradze, Paryzu, Berlinie, Londynie, Sztokholmie itd. grajac wlasnie z tlumaczeniami , a przez to promujac Wielkie Polki Emigrantki wsrod obcokrajowcow.
    Jak pisal Tymon Terlecki “Teatr emigracyjny nie jest teatrem zwyczajnym, stanowi czesc naszego moralnego uzbrojenia, jedno z ogniw laczacych nas z daleka Ojczyzna”.
    Salon Poezji, Muzyki i Teatru w Toronto, Maria Nowotarska, Agata Pilitowska ,Edward Brodalski

skomentuj

Home | Direct | Dashboard | About us

Unless otherwise noted our website is using photographs from FreeDigitalPhotos.net and Wikipedia under their respective licenses

Copyright © 2015. All Rights Reserved.