Mniej filmów, pełno gwiazd i polskie kino

0

Zmiany w TIFF

Pełniący funkcję szefa torontońskiego festiwalu filmowego Toronto International Film Festival (TIFF) od 23 lat Piers Handling zapowiedział ustąpienie z funkcji dyrektora i CEO TIFF do końca przyszłego roku.

TIFF jest organizacją charytatywną prowadzącą festiwal, a także wiele innych działań przez cały rok. Handlingowi przypisuje się rozwinięcie TIFF z dziesięciodniowego wydarzenia do całorocznej organizacji działającej na rzecz propagowania filmu. Handling włączył się do festiwalu w 1982 roku, a na jego czele stoi od 23 lat.

Piers Handling jest wielkim entuzjastą polskiego kina i przyjacielem wielu polskim twórców.

Dyrektor artystyczny TIFF Cameron Bailey, Colin Geddes i CEO TIFF Piers Handling przed ostatnim seansem “Demona” mówią o Marcinie Wronie, który popełnił samobójstwo po powrocie z festiwalu Toronto na festiwalu w Gdyni

W ciągu najbliższych miesięcy TIFF zacznie poszukiwać jego zastępcy.

This slideshow requires JavaScript.


TIFF 2017

Tymczasem tegoroczny TIFF zaczyna się w czwartek. Odbędzie się on w dniach w dniach 717 września.

Ulica King został już zamknięta na odcinku od University Avenue do Peter Street i będzie zamknięta aż do godziny 5 rano w poniedziałek. Ulica John jest także zamknięta na odcinku miedzy ulicami King i Wellington, a jeżdżące tam normalnie tramwaje będą kierowane innymi trasami. W ten sposób powstała Festival Street czyli piesza promenada, wzdłuż której będzie odbywać się większość wydarzeń festiwalowych.

Filmem otwierającym festiwal jest film “Borg/McEnroe” opowiadający o dwóch gwiazdach tenisa, którzy walczyli w Wimbledonie w 1980 roku.

Wśród innych filmów na 11-dniowym festiwalu znajdą się “Suburbicon” w reż. George’a Clooneya, obraz Darrena Aronofskyego “mother!” z Jennifer Lawrence and film Alexandra Payne’a “Downsizing.”

1/3 filmów na tegorocznym TIFF jest reżyserowana przez kobiety, w tym np. film Angeliny Jolie “First They Killed My Father”.

W tym roku będzie pokazanych tylko 340 filmów, czyli mniej niż w ostatnich latach – podjęto decyzję aby zmniejszyć ogólną liczbę pokazywanych filmów o 20 proc. Jest to reakcja na sugestie ze strony widzów, przedstawicieli świata filmowego i mediów.

Oprac. mpb


Polskie kino na TIFF

“Pomiędzy słowami” Urszuli Antoniak oraz “Rodzina na sprzedaż” Diego Lermana to koprodukowane przez Polaków tytuły, które powalczą o główne nagrody rozpoczynającego się w czwartek 42. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto. Wydarzenie potrwa do 17 września.

Najważniejszym polskim wydarzeniem na rozpoczynającym się festiwalu w Toronto będzie światowa premiera nowego filmu Urszuli Antoniak autorki m.in. “Nic osobistego” oraz “Code blue”. Podczas wydarzenia po raz pierwszy pokazane zostanie jej “Pomiędzy słowami”, powstałe w holendersko-niemiecko-polskiej koprodukcji.

Głównym bohaterem berlińskiej historii jest Michael (Jakub Gierszał), młody prawnik mieszkający w Berlinie. Jednego dnia odmawia szefowi wzięcia sprawy afrykańskiego uchodźcy. Kolejnego do jego drzwi puka jego ojciec, Stanisław (Andrzej Chyra). Chłopak, po kilku dniach spędzonych w towarzystwie mężczyzny, którego nigdy wcześniej nie poznał, decyduje się na podróż do Polski kraju swojego pochodzenia.

Produkcja, która w Toronto zostanie pokazana w sekcji Contemporary World Cinema czyli Konkursie Międzynarodowym swoją polską premierę będzie miał na nadchodzącym 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Produkcja powalczy o nagrody także na rozpoczynającym się pod koniec września Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Sebastian oraz październikowym 33. Warszawskim Festiwalu Filmowym.

W Konkursie Głównym kanadyjskiego festiwalu znalazł się także film ze zdjęciami Wojciecha Staronia “Rodzina na sprzedaż” w reż. Diego Lermana. Widzowie polsko-argentyńsko-brazylijskiej koprodukcji będą towarzyszyć w podróży Malenie trzydziestoośmioletniej lekarce z klasy średniej, która po poronieniu rusza w podróż. Chce dotrzeć z Buenos Aires do północnej Argentyny, by adoptować noworodka z biednej rodziny.

Trzecim koprodukowanym przez Polaków filmem w konkursie jest współtworzone z Islandczykami i Duńczykami “W cieniu drzewa”. Hafsteinn Gunnar Sigurdsson, reżyser obrazu, we współpracy z m.in. autorką zdjęć Moniką Lenczewską przedstawił “tragikomiczną historię rodzinną, która zgłębia różne zagadnienia wspólnego życia”. Atli, główny bohater obrazu, zostaje oskarżony o zdradę, wyrzucony z własnego domu i zmuszony wprowadzić się do rodziców. Jego narzeczona odcina mu kontakt z czteroletnią córką, a do tego powraca dawny konflikt między jego rodzicami a ich sąsiadami. Przedmiotem ich niezgody jest stare drzewo stojące w ogrodzie rodziców, zacieniające taras sąsiadów.

“Kapitan” to niemiecko-francusko-polski film w reż. Roberta Schwentke, który zostanie pokazany w sekcji “Special Presentations”, pokazującej najnowsze dokonania światowej kinematografii. Produkcja opowiada o niemieckim dezerterze, który w ostatnich tygodniach kwietnia 1945 r. podaje się za wyższego oficera i specjalnego wysłannika Hitlera, oraz wykorzystując chaos i zamieszanie podporządkowuje sobie oddział podobnych maruderów, uciekinierów i dezerterów.

“Kapitan”

Wśród produkcji z cyklu “Discovery” znalazł się z kolei koprodukowany przez Polaków “Scaffolding” (pl. “Droga Aszera”) pokazywany wcześniej m.in. na 70. Festiwalu Filmowym w Cannes. Reżyser Matan Yair nauczyciel w szkole dla trudnej młodzieży i filmowy naturszczyk inspirując się własnymi doświadczeniami, opowiedział o buntowniczym siedemnastolatku, który zamiast podążać drogą wyznaczoną mu przez ojca czyli przejęciem rodzinnej firmy zajmującej się budową rusztowań (ang. scaffolding rusztowanie) pod wpływem swojego nauczyciela Remiego zbliża się do literatury. Autorem zdjęć do filmu jest Bartosz Bieniek.

Polacy swój wkład m.in. montaż (Milenia Fiedler), muzykę (Krzysztof A. Janczak) i obsadzenie jednej z ról (Daniel Olbrychski) mieli także w powstanie “Miracle” (sekcja “Discovery”), debiutu litewskiej reżyserki Egle Vertelyte. Akcja filmu dzieje się w 1992 roku na Litwie. Poznajemy pracowitą Irenę, po zmianie systemu starającą się utrzymać gospodarstwo rolne. Obietnice uratowania firmu składa jej przebojowy Amerykanin.

Wojciech Bąkowski, który w Toronto był już wcześniej z “Suchym pionem” w 2013 i “Analizą wzruszeń i rozdrażnień” w 2015 tym razem na festiwal pojedzie z krótkometrażowym filmem eksperymentalnym. Ośmiominutowe “Yeti”, które zostanie pokazane w sekcji Wavelenghts, prezentującej jak przypomina Polski Instytut Sztuki Filmowej nowe spojrzenie na kino i sztuki wizualne, to połączenie realizacji lo-fi wideo (ang. low fidelity niskiej jakości, amatorskie) oraz animacji komputerowej.

Na Festiwalu spotkać będzie można także uznaną polską reżyserkę, Małgorzatę Szumowską, która obok Chena Kaige i Wima Wendersa zasiądzie w jury konkursu “Platform”, przeznaczonego dla dzieł reżyserów, którzy jak mówi dyrektor imprezy Piers Handling bezustannie poszerzają granice sztuki i są przykładem “odważnego, dynamicznego i wyjątkowego głosu w kinie”. (PAP)

Małgorzata Szumowska

Poleć:

O Autorze:

Malgorzata P. Bonikowska

Dziennikarka, publicystka, anglistka (doktor językoznawstwa), nauczycielka, autorka książek, działaczka społeczna, współtwórca i redaktor naczelny www.gazetagazeta.com. Kocha pisanie, przyrodę i ludzi.

skomentuj

Home | Direct | Dashboard | About us

Unless otherwise noted our website is using photographs from FreeDigitalPhotos.net and Wikipedia under their respective licenses

Copyright © 2015. All Rights Reserved.